Kirjoitukset

tiistai 9. huhtikuuta 2019

Faktat

Minä

Olen henkilö, jolla on tietynlaiset osaamisalueet, joita haluan laajentaa. Teen siis paljon työtä, josta ei makseta palkkaa. Palkkanani toimii  uusi kokemus. Teen omia projekteja ja laitan niitä työnäytteisiin ja sosiaaliseen mediaan. Jos teen firmalle tilaustyön, on minun tehtäväni ottaa yhteys asiakkaaseen, jotta saan tietää lisää tilustyöstä. Sitä kutsun oma-aloitteisuudeksi. Jos asiakas antaa minulle ns. vapaat kädet, hän samalla sysää kaiken vastuun minun harteilleni. Se johtua  siitä,että hän luottaa niin kovasti taitoihini tai sitten asiakkan laiskuutta.

Asiakas

Henkilö, joka haluaa jonkin palvelun tai tuotteen, jota ei itse pysty tuottamaan, joko osaamattomuuden tai ajan puutten takia. Asiakkaan on siis siirrettävä vastuu minulle. Asiakkaan on kuitenkin tiedettävä mitä haluaa. Jos hän haluaa postikortin, niin tottakai hänen on myös tiedettävä millaisen postikortin hän haluaa. Tässä asiassa vahvana puhuu visio.

Yritys

Jos olet töissä yrityksessä ja yritys haluaa, jonkin palvelun tai tuotteen minulta, on yrityksen tehtävä kertoa minulle mitä he haluavat. Pelkkä postikortin sanominen ei riitä. Minkä takia minun pitää raastaa tieto henkilöltä, mitä hän haluaa. Jos yritys sanoo, että et ollut tarpeeksi oma-aloitteinen kysyäksesi lisätietoja, on se vain yrityksen omaa hölmöyttä. Jos olen yrityksessä palkallisena, niin tottakai  minä alan heille tekemään materiaaleja, koska työstäni maksetaan palkka.

Harjoittelu

Harjoittelussa sinä olet ns. ilmaistyössä. Ainut asia, mikä sinulle tulee vaivannäöstäsi on opintopisteet. Yritys voi hyödyntää tekemiäsi materiaaleja omassa markkinoinnissaan veloituksetta. Minkä takia siis harjoittelijan siis pitää tehdä kaikki mitä harjoittelupaikka määrää. Aivan. Ymmärsit varmaan itsekin, minkä takia harjoittelijat voi laiskotella. Heillä ei ole samaa motivaatiota tehdä työtä. Mikäli firma, jossa olet harjoittelussa, on sellainen johon haluaisit päästä palkkatyöhön, on harjoittelu tehtävä hyvin. Tässäkin on riskinä yrityksen motivaatio tai tarve uusille työntekijöille. Joten opintopisteiden lisäksi ns jalan saaminen ovenväliin tuo lisää motivaatiota.Joillain aloilla harjoittelut suoritetaan Palkallisenä, mutta palkallinen harjoittelu toimii vähän saman tapaan kuin oppisopimus eli kyseessä on lähestulkoon urbaani legenda visuaalisella alalla.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti